Textiel en recycling - loont duurzaamheid?

 

 

De bijeenkomst op 20 maart in het Texperience Center van Van Puijenbroek Textiel begon met een bedrijfsrondleiding. Erg indrukwekkend was de houtverbrandingsoven die het gehele pand CO2-neutraal warm houdt. Het hout voor deze oven wordt uit het naastgelegen bos verkregen.

 

Drie bedrijven aan het woord

Huub Zegveld vertelde over de manier waarop Van Puijenbroek Textiel een Cradle-to-Cradle (C2C) gecertificeerd product heeft ontwikkeld. Tijdens het traject bleek o.a. dat alle 26 chemicaliën gebruikt bij het produceren van de kleding onderzocht moesten worden. Een traject van 1,5 jaar met heel wat transparantie-versus vertrouwelijkheid-hobbels. Voor alle chemicaliën zijn, waar nodig, geschikte vervangers gevonden. Van Puijenbroek heeft een silver-certificering ontvangen voor hun product 'REWORK - workwear by Van Puijenbroek Textiel'.

 

Eric Petersen van Scherpenzeel vertelde dat het relatief jonge bedrijf afval ziet als een waardevolle grondstof, en dus op een andere manier naar de huidige afvalproblematiek aan kijkt. De diensten van Scherpenzeel bestaan o.a. uit het vernietigen en recyclen van papier, kunststof, textiel en vertrouwelijk materiaal. De ambitie is om deze activiteiten te combineren met circulaire modellen/business cases.

 

Rudolph de Jong van Rubia Natural Colours ging in op de door het bedrijf ontwikkelde techniek voor het verwerken van plantensoorten zoals Indigo, Meekrap en Wouw (Reseda). Rubia produceert op deze manier hoogwaardige biologische kleurstoffen. Zo kunnen met 3 pigmenten 50 kleuren wol worden geverfd en door blenden 2.000.000 kleuren wolgaren en stoffen worden gemaakt.

 

Interessante discussies en kennisdeling 

Tijdens de presentaties ontstonden geanimeerde discussies over o.a.:

Omdat de ontwikkelingen nog redelijk nieuw zijn, is het moeilijk om circulariteit in één keer grootschalig uit te rollen. Ook werd de rol van de overheid hierin behandeld. Deze zou wellicht meer eisen kunnen stellen aan het ontwikkelen van circulaire producten. Wanneer in de ontwerpfase al rekening wordt gehouden met afdanking, kan er veel verbranding van afval worden voorkomen.

 

Loont duurzaamheid?

De aanwezigen waren het erover eens dat duurzaamheid in een brede opvatting zeker loont (denk aan noodzaak, imago, marketing, free-publicity, innovatie-uitstraling), maar nog steeds moeilijk met meerprijs te verkopen blijkt!

 

 

Deze 2CE Polymeren Netwerk bijeenkomst werd georganiseerd door DPI Value Centre in samenwerking met MODINT

 

  DPIVC Logo 200 Rgb Ponl     MODINT Webversie   Texperience Center

Judith Tesser
Programma en communicatiemanager
communicatie